Kalender

Berichten archief

Categorieën

Duikteam Thamen

Ruimte voor uw advertentie!

Thamen Fotogalerij

OLYMPUS DIGITAL CAMERA p5192309 p6122650 OLYMPUS DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA OLYMPUS Walter OLYMPUS E-pl5 Edwin OLYMPUS Harry OLYMPUS E-pl5 Edwin OLYMPUS E-pl5 Edwin OLYMPUS E-pl5 Edwin OLYMPUS E-pl5 Edwin img_3079 OLYMPUS E-pl6 Edwin OLYMPUS E-pl6 Edwin 20180301_155959 OLYMPUS E-pl6 Edwin OLYMPUS E-pl6 Edwin

Liveaboard Thailand Harry Melman

Vakantie Thailand Harry Melman

De vakantie naar Thailand, was gepland van 12 tot 26 oktober in Phuket, waarvan 10 dagen op een zeilschip, de Sampai Jumpa lagi van Frank v.d. Linden. 40 meter lang en bijna 9 meter breed. Samen met mijn broer en nog 18 andere Nederlanders gingen we op de boot, die nieuw gebouwd was in Indonesië. Invaren, om de laatste gebreken naar boven te halen, voordat hij echt commercieel ingezet werd.
Na een vlucht van 11 uur naar Kuala Lumpur in Indonesië, namen we 3 uur later de vlucht naar Phuket.
Daar aangekomen met de taxi naar patong beach, wat een uur rijden is en toch wel 650 Bath koste (= 12 euro)
Alle duikers die op de tocht meegingen zaten in hetzelfde hotel. Dus ’s avonds kwam Frank ons allemaal begroeten en hebben we nog een biertje (of 15) genomen.
Alles zeer gezellig en om een uur of 12 nog even een ronde langs de kroegen gedaan (ook daar een paar biertjes genomen)
Bij terugkomst in het hotel ziet mijn broer het afstapje niet en de gevolgen laten zich wel raden.
Met een dik gezwollen enkel, waar hij echt niet meer op kon staan, zaten we aan het hotel gekluisterd tot we (2 dagen later) op de boot gingen.
Op maandag 15 oktober laat in de middag gingen we aan boord, waar ze nog volop bezig waren het duikplatform te lassen. Om een uur of 5 in de middag gingen we op weg naar Koh Biba Nok in de Andamanse zee, dat is ten Z.O. van Phuket. De eerste ochtend om 06.15 worden we gewekt voor de eerste duik, na een nacht slecht tot zeer slecht geslapen te hebben omdat de airco stuk was en het in de hut niet om uit te houden was. Wij bleken niet de enigste zijn, van de 20 gasten hadden er een stuk of 13 op het dek geslapen i.v.m. kapotte airco’s en lawaai van het aggregaat (die was nog niet geïsoleerd).
Na de briefing om 07.00 uur te water om de uitrusting en alles even te proberen op de geringe diepte van 21 meter.
Aangezien mijn broer 1 flipper aanhad (je weet wel van dat afstapje) waren we vast wat op de stroming meegedreven om het rif heen.
Na 10 minuten, we waren ongeveer 20 meter van de groep vandaan, kwam er een walvishaai van ongeveer 3 meter voorbij, die wij niet zo goed konden zien, omdat we wat verder lagen dan de groep.
Ook kwamen we nog een Luipaardhaai tegen van ongeveer 2 meter.
De tweede duik was op Ko Biba Nai, daar zagen we en paar schildpadden, zeer veel Barracuda’s en grote kreeften.
De 3de duik was bij Koh Na naar 30 meter met zeer veel vis soorten
De volgende dag, hebben we gedoken bij Hin Daeng en Hin Maeng. Dit zijn duikplaatsen waar je alleen met een Live aboard kan komen, en zeer bekende duikstekken zijn – 40 meter diep ook hier veel barracuda’s en zeer veel vis en mooi koraal.
De dag erna op 18-10 gedoken op Koh Naa en weer op Koh Biba Nok, allemaal zeer mooie duiken.
De laatste duik die dag was op de veerboot de ‘King Cross’, die boot is 100 meter lang en zou expres door de kapitein tot zinken zijn gebracht.
De kapitein zit nog steeds vast, omdat hij er van wordt verdacht geld van duikcentra’s te hebben gekregen voor het tot zinken brengen van de ferry.
Op 19-10 zijn we in de nacht doorgevaren naar het Similian onderwaterpark dat weer ten noorden van Phuket ligt.
Daar hebben we op alle bekende duik plaatsen gedoken en zeer veel gezien; Whitetips ook wel luipaardhaaien en blacktips, sepia’s, veel schildpadden, napoleon vissen, ook heel veel schorpioen vissen die zie je bijna niet door hun schutkleur.
Op 23-10 nog een walvis haai, deze was een meter of 6 lang.

Op 23-10 nog een walvis haai, deze was een meter of 6 lang.

Daarna zijn we nog doorgevaren naar de Surin eilanden, en daar een paar mooie duiken gemaakt. Soms was het zicht niet zo geweldig, als in de rode zee. Ook zeer veel stroming, vaak gingen we via de ankerlijn naar diepte, omdat de stroming veel te sterk was.
Al met al een zeer mooie vakantie, die zeker de moeite waard was!